Tuesday, April 10, 2007

Mera shopping...

Jag har shoppat betydligt mer än jag trodde här hemma, men jag är väldigt nöjd med mina inköp. Tyvärr hittar jag inte ett enda av plaggen på nätet och kan som bekant inte publicera foton just nu, men fantisera lite...

Igår, efter en fantastiskt trevlig lunchdate med Camilla på Flygarns Haga tog vi en liten shoppingrepa som resulterade i:
♪ en svart crepeklänning med lite vita mönster på på Indiska (ÄLSKAR Indiska) - den ser lite mammaklänning ut på galgen men är faktiskt fin på
♪ en svart omlottklänning med krage och vita prickar och STOR kjol på Indiska också - helt underbar i kvalitén och kommer att bli så bra att ha på jobbet i sommar
♪ svarta platta spetsiga lackpumps - precis som jag önskade mig häromveckan - på Wedins - de har ett sött litet spänne fram och jag hade dem hela dagen idag utan att de gjorde det minsta ont. Utmärkt.

Idag träffade jag Ramona och vi åt lunch på Galini (souvlaki med råstekt potatis och väldigt goda kalamataoliver på salladsbuffén, otroligt gott och 69:-! Jag slutar aldrig att bli positivt överraskade över hur billig god mat kan vara här - för motsvarande hade jag väl fått en halvtråkig förpackad macka och en Cola på Pret!). Jag berättade om ett par skor jag råkade se på Indiska igår men hoppade över just då. Sagt och gjort, vi gick ner på Kungsgatan och jag köpte...
♪ illgula lackballerinor på Indiska
♪ ett diadem i samma färg och material

Kände att jag behövde ett halsband också så efter Ramona så snällt åkt för att hjälpa Maria bogsera sin bil råkade jag glida in på H&M där jag hittade
♪ ett halsband med lite pärlor och bling i precis rätt gula färg (det var även halva priset, det visste inte jag!)

Efter lite ångestvandring i Nordstan fick jag för mig att jag behövde något mer att bära allt denna underbara gula med (prickiga klänningen var första planen, inspirerad av Maja), så jag halkade in på H&M där också där jag hittade
♪ en svart trikåklänning med underbart fint skärning och skärp, precis lagom lång och väldigt lätt i tyget
♪ en svart singoallatop, som inte är allt för urringad vilket är bra till jobbet men den är lite längre och således superfin till lite tightare jeans
♪ ett halsband med lite större, blanka, oregelbundna "stenar" i blått, gammelrosa, gult, brunt och svart som ligger jättefint i halsgropen
♪ en röd hårklämma (jag har fina röda skor från förra året och ett rött halsband som är fina till helsvart - lite i håret också skadar inte!)

Om någon vill slå vad om hur mycket övervikt jag kommer att få betala på planet imorgon, var god ta kontakt med Svenska Spel.

Äsch. Det ordnar sig.

Det värsta är väl att jag vill ha de gula skorna i vitt också... men det skulle jag ha ju ha tänkt på lite tidigare. Ser bara prickiga klänningen med vita skor, stort vitt halsband... nej, skärpning nu.

Ikväll ska jag laga middag till mamma och pappa, tänkte jag. Jag hade lite planer på helstekt kyckling, men Hemköp i Nordstan hade bara mexikansk-kryddad - som säkert är god, men jag ville ju göra min goda med kyckling och vitlök, så det blev inget med det. Så jag vandrade runt, förmodligen med skräck och panik i blicken, och bestämde mig till slut för en god köttgryta. Utan recept.

Jag köpte:

ξ grytbitar av nöt (väldigt fina, tyckte jag)
ξ Chorizo-korvar
ξ bacon (jag kan sakna svenskt bacon ibland)
ξ champinjoner
ξ syltlök
ξ lätt-crème fraiche med paprika och chili-smak
ξ en palsternacka
ξ två morötter
ξ gul lök
ξ kalvfond
ξ marinerade kronärtskockshjärtan och några Magnumoliver från Ridderheimsplocken (de får bli tillbehör)

Tror jag kan få till något gott, faktiskt. Vet att jag har läst recept med liknande ingredienser - Kreolskans Söndagsgryta var det nog. Lite likt men inte så förtvivlat när jag tänker efter. Vilken tur att jag inte blir en rip-off.

Sedan gick jag till Systemet. Vilket alltid är lika spännande. Jag har handlat där kanske... fem gånger i hela mitt liv? Köpte en pytteflaska Sophia till matlagningen. (Funny story. När jag var kanske fyra var jag med mamma och skulle köpa vin en gång och gallskrek över hela Systemet - det var långt innan självplockningstiden - "Mamma, köp inte Sophia, då får pappa så ONT I HUVUDET!!!!") Vin till maten får mamma och pappa stå för om de är sugna - de har en liten samling och säkerligen bättre kunskap om saken än vad jag har.

Just det, jag köpte Apotekets Bronzekräm också. Nu är jag väl officiellt medelålders? Men den funkar på mig, jag ser lite lagom fräsch ut bara men inte BUS-brun. Zah.

Träffade en gammal kompis från högstadiet på bussen i morse. Två, in fact. Vi tappade kontakten för länge sedan, men det var roligt att se henne. Tyvärr verkar många av våra gamla gemensamma kompisar ha en massa problem och det är aldrig roligt att höra. Jag bad henne hälsa alla och skicka värme från mig, och gav henne min mailadress. Det vore kul om vi kunde ses allihop igen när jag kommer hem nästa gång.

3 comments:

Linda said...

Later som en semester i min smak! Shoppingen i Sverige ar bast! Kram

Anna said...

Hej darling! Ja, det var en lyckad shoppingresa. Naturligtvis åkte jag in imorse igen och köpte den vita ensemblen... vill du ta en drink ikväll kanske? Jag textar dig när jag nedkommer i Londres! Kram!

Anonymous said...

Nu får du allt skriva mer sötisen