Sunday, March 25, 2007

Omelett

Tydligen hade jag slut på kall potatis, så det fick bli bara kaviarmackor istället. Men det var inte fy skam det heller, jag har inte ätit Kalles sedan i julas - hade visst glömt bort den där tuben. Mums.

Annars är en klassisk helgfrukost/brunch hemma hos mig omelett. Även om det alltsomoftast mest ser ut som äggröra. Det är ett himla käckt plagg, som vi skulle säga i min familj - har man bara ägg kan man svänga ihop nästan vad som helst i omelettväg. Och gott blir det även om det inte alltid blir vackert.



Denna omelett gjorde jag för ett par månader sedan - den är ganska matig och jag använde nog fyra ägg om inte fler, så blir utmärkt som hel måltid med en god sallad i.

Fräste hackad gul lök och vitlök i lite smör. I med hackade tomater, gröna bönor, en burk tonfisk, några skivade oliver och vad annat man tycker är gott och låt steka med lite grann. I omelettsmeten har jag, förutom ägg, lite mjölk, salt, peppar och örtkryddor, samt riven ost. I med smeten i pannan och stek tills omeletten ser fast och fin ut. Verkar den brännas undertill så ta pannan av värmen och stoppa in den under grillen en stund så ovansidan stannar. Voilà - hur gott som helst. Vill man göra den ännu matigare kan man ha i skivad kokt potatis, för en lite tortilla-känsla.



Och försök för all del ignorera att spisen är smutsig. Det är inte alltid lätt med gasspis och 6 personer i köket...

No comments: