Wednesday, March 28, 2007

Genetik

Hur man kan få fram beräknad längd på ett barn:

"För en son: lägg ihop pappans längd med mammans så kallade manliga längd (hennes längd plus 8%). Dela i två, och lägg till två centimeter.
För en dotter: lägg ihop mammans längd med pappans så kallade kvinnliga längd (hans längd minus 8%). Dela med två, och lägg till två centimeter."


Enligt denna uträkning skulle jag vara 171,64 cm lång, om jag räknar med att pappa är 184 cm, vilket jag inte är 100% på just nu. Inte helt fel - jag är 169,5 enligt senaste mätning på ambassaden, men det är nog lite give and take en halv centimeter här och där. Om inte mer - mamma är 170 cm, och det är nog ingen större skillnad på oss.

(Vad konstigt det där lät - de mäter inte in alla svenskar på ambassaden eller så, det var bara så sist jag ordnade med pass.)

Intressant.

2 comments:

Linda said...

Hmm stammer inte helt pa mig... jag ar langre an beraknat. Mutation!

Anna said...

klinefeltare!!!

fast jag antar att det betyder att jag har turners syndrom. suck.